Votre recherche

Langue

Résultats 3 ressources

  • Word classes are linguistic categories serving as basis in the description of the vocabulary and grammar of natural languages. While important publications are regularly devoted to their definition, identification, and classification, in the field of Romance linguistics we lack a comprehensive, state-of-the-art overview of the current research. This Manual offers an updated and detailed discussion of all relevant aspects related to word classes in the Romance languages. In the first part, word classes are discussed from both a theoretical and historical point of view. The second part of the volume takes as its point of departure single word classes, described transversally in all the main Romance languages, while the third observes the relevant word classes from the point of view of specific Romance(-based) varieties. The fourth part explores Romance word classes at the interface of grammar and other fields of research. The Manual is intended as a reference work for all scholars and students interested in the description of both the standard, major Romance languages and the smaller, lesser described Romance(-based) varieties.

  • This paper presents a first attempt to apply Universal Dependencies (De Marneffe et al., 2021) to train a parser for Mauritian Creole (MC), a French-based Creole language spoken on the island of Mauritius. This paper demonstrates the construction of a 161-sentence (1007-token) treebank for MC and evaluates the performance of a part-of-speech tagger and Universal Dependencies parser trained on this data. The sentences were collected from publicly available grammar books (Syea, 2013) and online resources (Baker and Kriegel, 2013), as well as from government-produced school textbooks (Antonio-Françoise et al., 2021; Natchoo et al., 2017). The parser, trained with UDPipe 2 (Straka, 2018), reached F1 scores of UPOS=86.2, UAS=80.8 and LAS=69.8. This fares favorably when compared to models of similar size for other under-resourced Indigenous and Creole languages. We then address some of the challenges faced when applying UD to Creole languages in general and to Mauritian Creole in particular. The main challenge was the handling of spelling variation in the input. Other issues include the tagging of modal verbs, middle voice sentences, and parts of the tense-aspect-mood system (such as the particle fek).

  • La Guyane est la seule région au monde où se côtoient des langues créoles à base française1 et des langues créoles à base anglaise. Parmi les créoles à base lexicale française présents en Guyane, on compte le créole guyanais, divers créoles des petites Antilles (guadeloupéen, martiniquais, sainte-lucien), et le créole haïtien. Parmi les créoles à base lexicale anglaise, on trouve l’aluku, le ndyuka et le pamaka (appelés aussi nenge(e)), le saamaka (créole anglo-portugais), le sranan tongo (la langue véhiculaire du Suriname voisin) ainsi que le créole anglais du Guyana ou Guyanese Creole. Bien que les légères différences structurelles qui existent au sein des créoles d’une même base lexicale soient souvent brandies par les locuteurs pour marquer leur appartenance à un groupe (aluku, ndyuka, etc.), ou leur origine régionale (martiniquais, guyanais, etc.), l’intercompréhension en Guyane est presque totale au sein des locuteurs de créoles français, ainsi qu’au sein de ceux de créoles anglais (à l’exception peut-être du saamaka, dont la mixité anglo-portugaise limite l’intercompréhension avec les autres créoles anglais). Depuis une trentaine d’années, les études sur les langues créoles font reculer les préjugés qui les réduisent au rang de langues simples, sans grammaire, avec peu de vocabulaire, même si ces idées persistent encore, parfois même au sein des populations créolophones. Aujourd’hui, on considère que ces langues sont un formidable « laboratoire » d’analyse de la facult

Dernière mise à jour depuis la base de données : 05/05/2025 14:55 (UTC)